HUR MITT FOTOINTRESSE BÖRJADE

2012-07-16 | 20:00:00
tidsinställt pågrund av språkresa i frankrike
jag vet att ni sett den här bilden förut, men är väldigt dålig på att ta självporträtt.... får försöka göra det oftare.
 
INNAN NI BÖRJAR LÄSA, OM NI INTE ORKAR LÄSA MIN 2 MILS LÅNGA TEXT FINNS EN SAMMANFATTNING LÄNGST NER. MEN DEN ÄR EXTREMT KORT OCH ALLT JAG SKRIVIT FINNS INTE MED DÄR.
 
först fick jag en tanke på att berätta lite mer om mig själv, fast så blev jag lite... aha, vad ska man säga? att jag är 16 år och bor på skoghall, ska börja gymnasiet nu efter sommaren och jag har 3 syskon och inga djur. det är så tråkigt att läsa för ingen bryr sig speciellt mycket ändå. eller ni kanske gör? inte vet jag. 
 
sen så tänkte jag att jag kanske kunde skriva "10 saker du inte visste om mig" . men eftersom jag kom på 3 saker så gav jag upp. (fast kanske försöker igen senare, ni lär märka ifall ett sånt inlägg dyker upp på bloggen)
 
men slutligen kom jag fram till att berätta hur mitt fotointresse började.

det känns som jag alltid tyckt att ta kort är roligt, jag minns när jag hade min vita walkman mobil(klicka här för att se vilken), alltså, jag tog kort på ALLT. jag kunde liksom ta kort på ett kylskåp och bara WOW. nej men ärligt, tog kort på allt med den mobilen kom jag ihåg. och inga direkt fina kort, utan ni vet slarvkort med mobilen som man tar bara för att ta kort typ.... haha.
 
jag minns inte när, men jag fick en kamera(klicka här för att se vilken) tillslut, så min mobil fick en paus, tur det kanske. nej men jag fick en digitalkamera. ni vet den där som gick på reklam på tvn hela tiden, när det var en skärm på framsidan också? iallafall, jag tyckte det var ascoolt att ha en kamera, för den tog ju SÅÅÅÅ bra bilder..... haha. men det blev ju faktiskt skillnad från att ha "fotat" med en mobilkamera.

fast bara för jag fick den där digitalkameran så blev inte direkt bilderna så mycket bättre, jag var ju inte direkt duktig på att ta kort, långt ifrån. 
 
min kära digitalkamera gick ju tyvärr sönder... jag höll den i handen och skulle ta ett kort, så råkade ett knuffa till mig och den föll i golvet. JAG BLEV SÅ LEDSEN. HAHA, usch vad sorgligt, min lilla kamera dog, och jag orkade aldrig lämna in den eller nått...
 
nu till hur jag fick min första systemkamera. 
 
det var faktiskt så att jag var med en vän som heter hennie, och hon hade en systemkamera. jag tyckte det var ascoolt, för det är ju liksom , WOOOOW EN PROFFSKAMERA!!!! du måste vara så duktig på att ta kort!!!!!!!!!!!! haha, tja sanna.. kryddar sönder liksom. fast hennie är faktiskt väldigt duktig på att ta kort, så det kryddade jag då inte! iallafall så ville jag verkligen ha en systemkamera efter det. jag minns faktiskt inte när jag fick den? har så dåligt minne så det är pinsamt ibland. men det kanske var en julklapp? RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL NI SOM STÅR MIG NÄRMAST OCH VET SÅNT DÄR. 
 
iallafall, jag fick den där underbara kameran! (klicka här för att se vilken) men bara för att jag fick en bra kamera så var ju inte direkt jag så jäkla duktig på att ta kort. och jag fotade alltid på AUTO inställningar eftersom jag tyckte att bilderna blev bra och jag brydde mig inte direkt om kvalite och skit. 
 
när jag bloggade från min andra blogg så var jag intresserad av foto, men jag vågade typ inte lägga ut random bilder på vad jag tagit kort på. och anledningen till det var för jag var så jäkla osäker på vad folk skulle tycka om bilderna. jag trodde folk skulle tänka liknande typ " haha, ännu en som tror hon kan ta kort bara för att hon har en systemkamera ". haha jag vet, skitpatetisk. vafan, vem tusan är bra på att fota i början ? man måste ju träna och testa sig fram, lära sig alla inställningar och hur man får bästa kvalite på bilderna för tex sin blogg. det är mycket man måste lära sig, och jag har mycket kvar jag måste lära mig. 
 
men när jag hade min andra blogg fotade jag inte "seriöst" för fem öre, då var det också fula bilder som man bara tog lite sådär flamsigt ni vet. 
 
det var faktiskt i år som jag började fota seriöst, helt ärligt alltså. jag började blogga på den här bloggen i januari, och det var då som jag började fota mer seriöst.
 
jag blev faktiskt motiverad för att börja fota seriöst när jag på något sätt tryckte på hannas blogg. vi var vänner när vi var mindre och jag hade inte en aning om att hon var duktig på att fota. så jag blev jättechockad när jag såg hur duktig hon var! jag trodde inte man kunde ta så fina kort i våran ålder, HAHHA jag vet, hur låter det liksom?
 
men när jag såg hennes bilder, så tänkte jag. "sådär duktig vill jag bli någon dag". och då tog jag typ tag i mitt liv och började lära mig vad bländare, slutartid och iso var så jag kunde fota manuellt med kameran. jag började fota i RAW-format och jag fotade betydligt mycket mer, för det var liksom så himla mycket roligare när man såg hur man utvecklats på bara några månader. jag började följa väldigt många fotobloggar så jag skulle bli ännu mer motiverad och få inspiration. 
 
KORT sammanfattning
så ja, systemkameran fick jag pågrund av hennie(kan man säga), och jag blev motiverad pågrund av hanna. så jag började fota "seriöst" i januari detta år, 2012. det var även då jag började blogga på denna bloggen. 
 
 
 
 
orkade någon läsa allt?
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback