tips vid porträttfotografering

2012-07-17 | 18:00:00
tidsinställt pågrund av språkresa i frankrike
 
när man ska fota portätt är ljuset extremt viktigt! några enkla tips är att aldrig fota i direkt solljus. det blir överexponerat och ja, fula skuggor i ansiktet. så mitt tips är att hitta en plats där det är skugga eller ha en reflexskärm framför ansiktet om vi säger du ska fota en närbild på någons ansikte tex.
 
och när jag säger reflexskärm så menar jag inte den silvriga, guldiga , vita eller svarta sidan på en reflexskärm. utan jag menar den i mitten som är vit som man kan använda som en softbox, alltså fördela ljuset jämt. KLICKA HÄR för att se vad jag menar. den runda vita som dom andra färger sitter på.. fattar ni? (jag är sämst på att förklara saker..)
 
 
men om du inte har en sådan så hitta en plats där det är skugga. eller för att göra det enkelt för dig, så fota under en dag då det är molnigt ute, för när solen ligger bakom molnen blir det ett jämt och fint ljus på ansiktet. 
 
 
annan sak som är bra att tänka på är att fokusera på ögonen, för ögonen är det som ska "sticka ut" på ett portätt, tycker jag iallafall. 
 
ett annat tips är att ha ett lågt bländartal, för ju lägre bländartal desto "suddigare" i bakgrunden. (om du nu fotar manuellt , vilket jag rekomenderar) fast det är bra att lära sig det först. googlegooglegooglegoogle. kolla där. hähä.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback